joi, 14 februarie 2013

Băieţii-s tot băieţi, chiar şi c-un picior în groapă



“Prieteniile cele mari fac duşmăniile cele tari” zicea nu ştiu ce personaj al lui Sadoveanu, probabil unul mai citit, hai să zicem părintele Nicodim. Curios, majoritatea oamenilor sunt de aceeaşi părere, adică “Fereşte-mă, Doamne, de prieteni, că de duşmani mă feresc singur” (asta o zice, adânc, un fost coleg de-al meu de armată, care m-ar omorî dacă ar putea. Chestia nostimă e că nu-ţi mai aduce aminte ce-are cu mine!). De la situaţia asta pleacă Neil Simon în piesa* lui (The Sunshine Boys, în original), dar o duce mai departe decât înţelepciunea populară: personajele lui sunt doi actori bătrâni de revistă (un fel de “comedianţi uşori”, în ochii mei). Ceva mai mult decât Ţociu şi Palade, ceva mai puţin decât Vasile Muraru şi Nae Lăzărescu. Numărul lor a încetat să aibă succes cu ani şi ani în urmă, moment în care şi prietenia lor a devenit cea mai crâncenă duşmănie (nu vreţi să ştiţi cu câtă nesecată energie pot urî actorii!). Evident, piesa propriu-zisă se ocupă de momentul (inevitabil) al revederii lor.
Piesa are momente bune şi momente slăbuţe, ca orice produs american de consum. Bine că momentele slabe sunt după pauză, când publicul e oricum sătul de râs şi tinde să fie ceva mai culant (după părerea mea, scena de “teatru în teatru” e cel mai de jos moment al piesei). La puncte tari, nu pot să nu menţionez extraordinarul accent evreiesc pe care-l face Clark, personajul lui Dan Condurache; e ceva de referinţă, exact aşa se maimuţărea bunică-miu, când s-apuca să facă mişto de felul cum vorbeau foştii lui parteneri de afaceri, de dinainte de 1947. Iar Mihai Dinvale, deşi faţa lui de ghestapovist nu-l ajută deloc, reuşeşte un personaj (Lewis), extrem de uman, oricum cel mai simpatizat de public.
Vorba lui Georgică: “Mie mi-a plăcut de infirmieră, aşa în general, da’ dintre moşii ăia doi, parcă ăl cu baston era mai simpatic, că măcar era normal la cap”.
Mie, recunosc, mi-a plăcut mai mult de celălalt moş. Da’ eu nici nu-s normal la cap.

MIHAI BUZEA

*Băieţii de aur, de Neil Simon, la Teatrul Mic. Regia: Claudiu Goga. Cu: Dan Condurache, Mihai Dinvale, Bogdan Talaşman, Ştefan LupuRuxandra EnescuLiliana Pană, Petre Moraru.

Niciun comentariu: